Verandert uw situatie?

Pensioen in het buitenland

Gaat u emigreren? En wilt u in het buitenland pensioen ontvangen? Dat kan. U moet dan wel een paar dingen regelen.

1. Regel uw adreswijziging

Ga naar Mijn Pensioencijfers en geef uw adreswijziging door. Stuurt u ons een e-mail of brief dat u bent verhuisd naar het buitenland? Vergeet dan niet uw klantnummer en BSN (Burger Service Nummer, vroeger sofinummer) te vermelden.
Dat geldt ook als u verhuist in het buitenland.  

2. Controleer of wij uw BSN hebben

Om pensioen te kunnen ontvangen hebben we uw BSN nodig. Meestal hebben we dit al van u, maar in sommige gevallen ook niet. Controleer daarom of dit is ingevuld in Mijn Pensioencijfers.

3. Geef uw bankrekeningnummer door

Met uw verhuizing naar het buitenland verandert misschien ook het bankrekeningnummer waarop u het pensioen wil ontvangen. Een nieuw rekeningnummer geeft u door via het wijzigingsformulier.

Pensioen ontvangen buiten Europa > let op extra kosten

Hebt u een rekeningnummer buiten de EU? Let dan goed op. Uw pensioen overmaken naar een rekeningnummer buiten de EU brengt kosten met zich mee. Het pensioenfonds betaalt hiervoor extra kosten. Daarnaast kan de buitenlandse bank extra kosten bij u in rekening brengen. Deze gaan van uw pensioen af. De hoogte van deze kosten verschillen per bank en per land. Het pensioenfonds heeft hier geen invloed op.

Pensioen ontvangen buiten Europa > u ontvangt uw pensioen later

Wij maken de pensioenen elke 23e van de maand over. Valt deze dag in een weekend of op een feestdag, dan maken wij het over op de werkdag vóór de 23e. Omdat de betaling buiten Europa gaat, staat het geld niet dezelfde dag op uw rekening. Dit kan een paar dagen duren.

Open een rekening binnen Europa

Wilt u deze kosten of latere ontvangstdatum van uw pensioen voorkomen? Kijk dan of u binnen Europa een rekening kunt openen. Wij maken uw pensioen dan op deze rekening over.

Pensioen ontvangen binnen Europa

Hebt u een Nederlands rekeningnummer of een rekeningnummer binnen Europa dan zijn er geen kosten. U ontvangt uw pensioen op de 23e van elke maand. Valt deze dag in het weekend of op een feestdag, dan maken wij het over op de werkdag vóór de 23e.

4. Stuur elk jaar een levensbewijs

Als u pensioen van ons ontvangt in het buitenland, sturen wij u elk jaar een levensbewijs. Dat noemen we ook wel een attestatie de vitaDit is een document waaruit blijkt dat u nog in leven bent.. Dit moet u door een lokale overheidsinstantie of notaris laten ondertekenen. Daarna stuurt u dit volledig ingevuld terug naar ons.
Ontvangt u ook AOW van de Sociale Verzekeringsbank en hebt u dit levensbewijs al opgestuurd naar de SVB? Dan ontvangen wij deze informatie automatisch via de SVB. U hoeft dan niets te doen.

5. Wij houden premies en belasting in, maar misschien hoeft dat niet

Wij zijn verplicht om in Nederland premies en belasting (loonheffing) op uw pensioen in te houden. Daardoor krijgt u minder pensioen. Soms hoeft dat niet, omdat Nederland met uw land hierover afspraken heeft gemaakt. U kunt dan meer pensioen krijgen. Zo regelt u dit:

  • Ga naar belastingdienst.nl;
  • Kijk bij: Aanvraag Vrijstelling van loonheffing;
  • Vul het formulier in;
  • Als u er recht op hebt, stuurt de belastingdienst u een vrijstellingsverklaring;
  • Stuur ons een kopie van deze vrijstellingsverklaring. Dan houden wij geen loonheffing in op uw pensioen.

6. Gaat u scheiden?

Als u in Nederland woont, krijgen we via de gemeente door dat u bent gescheiden. Als u in het buitenland woont niet. Dan geeft u uw scheiding zelf aan ons door.

7. Komt u te overlijden?

Als u in Nederland woont, krijgen we dit via de gemeente door. Als u in het buitenland woont niet. Uw nabestaanden moet dit aan ons fonds doorgeven.