Jaarverslag 2022 gepubliceerd

Op 24 mei 2023 heeft het bestuur het jaarverslag 2022 vastgesteld. In het jaarverslag wordt een beeld gegeven van de ontwikkelingen gedurende 2022 en de financiële positie eind 2022 van Stichting Pensioenfonds Delta Lloyd.

Het verslagjaar 2022 is een financieel roerig jaar geweest. Mede als gevolg van de inval in Oekraïne begin 2022 is de inflatie sterk gestegen, is rente om hoog gegaan en zijn de waardes van de aandelen gedaald.

De actuele DNB-dekkingsgraad daalde in 2022 van 131,7% naar 124,6%. Deze daling is volledig toe te schrijven aan de toeslagverlening van 9,95% die het Pensioenfonds heeft verleend. Door de hoge afdekking van het renterisico had de stijging van de rente relatief beperkte invloed op de dekkingsgraad.  De beleidsdekkingsgraad bedroeg per 31 december 2022 134,1% en is ten opzichte van eind 2021 met 3,3% toegenomen.

Het totaal rendement op de beleggingen was in 2022 -26,1% (2021: -0,8%). Deze daling is veroorzaakt doordat de rente flink is gestegen waardoor de waarde van de vastrentende waarden is gedaald. Ook de aandelen zijn in waarde gedaald door de economische onzekerheid mede als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Door de rentestijging zijn echter ook de verplichtingen fors gedaald. Hierdoor is, ondanks een negatief totaal rendement op de beleggingen, de actuele dekkingsgraad, vóór verwerking van de toeslagverlening, gestegen.

Begin 2022 is de conversie van het administratiesysteem Lifetime naar Compas succesvol afgerond. Het Pensioenfonds heeft daarnaast ook veel aandacht besteed aan de gevolgen van het nieuwe pensioenstelsel voor het Pensioenfonds, dat overigens is uitgesteld tot  1 juli 2023. Ook heeft het Pensioenfonds de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR)-regelgeving (fase 2) geïmplementeerd. SFDR-regelgeving is er op onder meer gericht om greenwashing te voorkomen. Greenwashing betekent dat bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. SFDR beoogt de informatieverstrekking aan eindbeleggers, zoals het Pensioenfonds, over de effecten op duurzaamheid door het beleggingsbeleid en de beleggingsbeslissingen te verbeteren. Tevens heeft het Pensioenfonds inspanning gedaan om zoveel mogelijk digitaal te kunnen communiceren.

Begin 2023 heeft het Pensioenfonds een enquête uitgevoerd bij de (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden. Het bestuur was verheugd over de grote response en dat de dienstverlening en communicatie van het Pensioenfonds met een hoog cijfer werd gewaardeerd. De uitkomsten van de enquête zijn gedeeld met de (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden.

Een woord van dank gaat uit naar de leden van het VerantwoordingsOrgaan, Raad van Toezicht, de adviseurs en de medewerkers van het Pensioenfonds voor de bijdrage die zij in 2022 hebben geleverd aan het goed functioneren van ons Pensioenfonds.

Meer lezen? Kijk hier voor het volledige verslag.