Wij, Delta Lloyd Pensioenfonds en onze administrateur AZL, hebben persoonsgegevens van u nodig om uw pensioen zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. En om uw pensioen te registreren in onze administratie. Hiervoor verzamelen, gebruiken en bewaren wij uw persoonsgegevens. Samen heet dit het ‘verwerken van persoonsgegevens’. Het gaat bijvoorbeeld om uw woonadres en burgerlijke staat. Wij verwerken uw persoonsgegevens volgens de wet, de Algemene Verordenin Gegevensbescherming (AVG). Hoe dit gebeurt, leggen wij hieronder aan u uit.
-
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken persoonsgegevens van:
- alle deelnemers en alle andere personen (zoals ex-partners) die recht hebben op een pensioen(uitkering) van het pensioenfonds
- alle personen die het bestuur van het pensioenfonds ondersteunen en adviseren
- alle bezoekers van de website
- iedereen die contact met ons opneemt
Van wie en hoe ontvangen wij persoonsgegevens?
- van u. Bijvoorbeeld als u een e-mail stuurt, belt, een contactformulier invult of de website bezoekt
- van uw werkgever. Bijvoorbeeld uw naam en geboortedatum, salarisgegevens en uw parttimepercentage
- van de overheid en van instanties die nauw met de overheid samenwerken. Bijvoorbeeld via de Basisregistratie Personen (BRP) voor actuele adresgegevens en van UWV wanneer u (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt bent verklaard
-
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Wij verwerken alleen persoonsgegevens als we zonder deze gegevens niet ons doel kunnen bereiken. Dit doel is van tevoren omschreven en voldoet aan minstens één van de wettelijke grondslagen voor gegevensverwerking. Een grondslag is een juridische naam voor redenen om persoonsgegevens te verzamelen.
Het gaat dan in ieder geval om de volgende persoonsgegevens:
- voorletters, voor- en achternaam
- adres- en woonplaatsgegevens
- geboortedatum
- geslacht
- burgerlijke staat
- bij een huwelijk of een geregistreerd partnerschap verwerken wij ook de gegevens van uw eventuele huidige en/of ex-partner
- pensioengegevens (financiële gegevens, zoals gegevens over uw salaris, opgebouwd en/of uit te keren pensioen, -en dienstverband)
- burgerservicenummer (BSN)
- klantnummer
- e-mailadres
Als de volgende situaties op u van toepassing zijn, verwerken wij ook:
- gegevens van uw partner als u samenwoont, en uw partner hebt aangemeld bij het pensioenfonds
- gegevens van kinderen als er recht is op wezenpensioen;
- gegevens van uw ex-partner als u bent gescheiden, en uw ex-partner recht heeft op pensioen van het pensioenfonds Ook als de ex geen recht heeft op pensioen, wordt de echtscheiding verwerkt en worden de gegevens van de ex-partner verwerkt.
- gegevens over arbeidsongeschiktheid, zoals uw arbeidsongeschiktheidspercentage;
- kopie van uw legitimatie- of identificatiebewijs;
- uw telefoonnummer
- uw bankrekeningnummer (vanaf pensioendatum)
- uw toestemming als u nieuwsbrieven wilt ontvangen
-
Waarvoor en op basis waarvan verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken uw persoonsgegevens om de pensioenregeling zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren.
Hiervoor:- houden we onze administratie actueel en kloppend
- voorkomen we fraude
- maken we berekeningen
- keren we pensioen uit
- communiceren we met u op verschillende manieren over uw pensioen
We mogen persoonsgegevens alleen verwerken als daarvoor een grondslag is.
Wij gebruiken de volgende grondslagen om uw persoonsgegevens te verwerken:
- Wettelijke verplichtingen, zoals:
- de Pensioenwet;
- de Wet verevening pensioenrechten bij scheiding;
- fiscale wetgeving.
- Uitvoering van overeenkomsten, zoals:
- de pensioenovereenkomst (de overeenkomst tussen u en uw werkgever);
- de uitvoeringsovereenkomst (de overeenkomst tussen uw werkgever en het pensioenfonds);
- het pensioenreglement (het reglement dat voor u en het pensioenfonds geldt).
In sommige gevallen verwerken we uw persoonsgegevens op basis van deze grondslagen:
- uw toestemming;
- een gerechtvaardigd belang. Bijvoorbeeld als het verwerken van uw persoonsgegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van de dagelijkse bedrijfsvoering of het dagelijks beheer van het pensioenfonds;
- het uitvoeren/nakomen van (contractuele) verplichtingen/afspraken tussen u en uw werkgever of (overheids)instanties.
Gevolgen niet aanleveren noodzakelijke gegevens
Noodzakelijke gegevens zijn gegevens die we nodig hebben om te voldoen aan wettelijke verplichtingen en overeenkomsten. U bouwt mogelijk geen (correct) pensioen op en/of ontvangt geen pensioenuitkering als u niet de noodzakelijke gegevens aan ons levert.
-
Aan wie leveren wij persoonsgegevens?
Als dat noodzakelijk is, geven wij uw persoonsgegevens door aan verschillende ontvangers. Aan wie we persoonsgegevens doorgeven, hangt af van de situatie. Het kan gaan om:
- Medewerkers van het pensioenfonds die gegevens leveren aan medewerkers van onze pensioenuitvoeringsorganisatie. Of het pensioenfonds dat persoonsgegevens uitwisselt met onze pensioenuitvoeringsorganisatie.
- Toezichthouders zoals De Nederlandsche Bank (DNB), Autoriteit Financiële Markten (AFM) en Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
- De Belastingdienst.
- Het Nationaal Pensioenregister.
- Andere overheidsinstanties en instanties die nauw met de overheid samenwerken. Bijvoorbeeld de Basisregistratie Personen (BRP) voor actuele adresgegevens. En het UWV wanneer u (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt bent verklaard.
- Deurwaarders, incassobureaus, advocaten en adviseurs.
- Dienstverleners zoals vermogensbeheerders, (her)verzekeraars, accountants en actuarissen
- andere pensioenfondsen.
- Derde partijen als hun diensten bijdragen aan de goede uitvoering van de pensioenregeling. Daarvoor gebruiken derde partijen en andere partijen waarmee zij samenwerken, persoonsgegevens. Derde partijen zijn leveranciers die ondersteunende diensten leveren voor onze processen. Bijvoorbeeld IT of software die het pensioenfonds ondersteunen bij digitale communicatie en communicatie per brief.
-
Hoe zijn uw persoonsgegevens beveiligd?
Uw persoonsgegevens moeten goed beveiligd zijn. Dat vinden wij (pensioenfonds én pensioenuitvoeringsorganisatie) erg belangrijk. Daarom hebben we maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beschermen. Denk bijvoorbeeld aan maatregelen tegen (cyber)criminaliteit, vernietiging, verlies of een andere niet toegestane (onrechtmatige) verwerking. De maatregelen voldoen minimaal aan de wet- en regelgeving en de algemene eisen die gesteld worden aan informatiebeveiliging. Wij beoordelen regelmatig alle maatregelen en stellen die zo nodig bij. Verder hebben wij met interne en externe partijen afspraken gemaakt over wie toegang heeft tot uw persoonsgegevens en de beveiliging ervan.
Verwerking buiten de Europese Economische Ruimte
Wij verwerken uw gegevens binnen de Europese Economische Ruimte (EER). In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat een organisatie in een land buiten de Europese Economische Ruimte uw persoonsgegevens verwerkt. In dat geval nemen we van tevoren altijd passende, aanvullende maatregelen. Deze zorgen ervoor dat we voldoen aan de Europese maatstaven voor beveiliging van persoonsgegevens volgens de AVG.
Op onze website en digitale portalen gebruiken we versie Google Analytics 4. Google Analytics is een organisatie in de Verenigde Staten. Het houdt geanonimiseerde statistieken bij tijdens het bezoek aan de website en digitale portalen. In Google Analytics 4 hebben we de nodige maatregelen genomen om uw privacy te beschermen. Zo voorkomen we dat de gegevens die Google Analytics verwerkt terug te leiden zijn naar een persoon met rechten en plichten. Daarom is anonimiseren van gegevens een standaardoptie en worden de geanonimiseerde IP-adressen op servers binnen de Europese Economische Ruimte opgeslagen. Google Analytics verwerkt alleen gegevens voor statistische doelen: het verzamelen en omzetten van gegevens naar bruikbare informatie. We gebruiken deze informatie uit Google Analytics alleen om de website en de digitale portalen te verbeteren.
-
Hoe lang bewaren we uw persoonsgegevens?
Wij verwerken uw persoonsgegevens met als doel om uw pensioen zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren en in onze administratie te registreren. Voorbeelden hiervan zijn het:
- verplichtingen uit het pensioenreglement nakomen
- wettelijke (fiscale) bewaarverplichtingen voldoen
- bewijs leveren als er geschillen zijn.
- Zolang wij uw persoonsgegevens nodig hebben voor deze doelen, bewaren wij uw persoonsgegevens. Hiervoor volgt het pensioenfonds een bewaar- en vernietigingsbeleid.
-
Wat zijn uw rechten?
Volgens de wet heeft u rechten die u kunt gebruiken als u het niet eens bent met hoe organisaties uw persoonsgegevens verwerken:
- recht op inzage; uw gegevens mogen inzien
- recht op rectificatie; correct aanpassen van uw gegevens
- recht op beperking van de verwerking; deels laten verwerken van al uw persoonsgegevens
- recht op gegevenswissing; recht om ‘vergeten te worden’
- recht op dataportabiliteit; fysiek of digitaal overdragen van gegevens
- recht van bezwaar
- klacht indienen
- intrekken van verleende toestemming
Wilt u deze rechten gebruiken?
Neem dan contact met ons op. Als u beroep wilt doen op een van uw rechten, geeft u dat schriftelijk door. U krijgt van ons altijd een bericht.
Wanneer kunt u gebruik maken van welke rechten?
1. Recht op inzage
Wilt u weten welke gegevens wij van u verwerken? Dan kunt u een beroep doen op het recht van inzage.2. Recht op rectificatie
Als wij verkeerde persoonsgegevens hebben verwerkt, kunt u ons digitaal of schriftelijk de juiste doorgeven of vragen om de verkeerde gegevens te verwijderen.3. Recht op beperking van de verwerking
U gebruikt dit als u niet wilt dat wij al uw persoonsgegevens gebruiken. Dit is het geval:- in de periode dat het pensioenfonds controleert of uw persoonsgegevens juist zijn, omdat u heeft aangegeven daarover te twijfelen;
- als u alleen een deel van uw persoonsgegevens wil laten verwerken door ons. De verwerking van persoonsgegevens is namelijk onterecht. En u wilt uw gegevens niet allemaal in één keer laten verwijderen;
- als het pensioenfonds uw persoonsgegevens niet meer nodig heeft voor de uitvoering van het pensioenreglement. Bijvoorbeeld voor het actueel en kloppend houden van onze administratie. Maar u heeft uw persoonsgegevens nodig om zich te beroepen op uw rechten of om een rechtszaak te starten, of;
- als u bezwaar gemaakt heeft tegen de verwerking van uw persoonsgegevens en wacht op het antwoord van het pensioenfonds daarop.
4. Recht op gegevenswissing
U heeft het recht uw persoonsgegevens te laten verwijderen bij het pensioenfonds. Dit doet het pensioenfonds alleen als:- uw persoonsgegevens niet langer nodig zijn voor de doelen waarvoor ze zijn verzameld of verwerkt;
- u een beroep doet op gegevenswissing nadat u terecht bezwaar heeft gemaakt tegen de verwerking van uw persoonsgegevens;
- uw persoonsgegevens onterecht zijn verwerkt, of;
- als ze moeten worden verwijderd op basis van Europese of Nederlandse wetgeving.
5. Recht op dataportabiliteit
U heeft het recht om uw persoonsgegevens in een gestructureerde, normale en ‘machineleesbare’ vorm te ontvangen. Dit laatste betekent dat u uw gegevens kunt lezen met de machines en software die algemeen bekend zijn en veel gebruikt worden. Ook heeft u het recht om uw persoonsgegevens makkelijk aan andere organisaties over te dragen als deze uw gegevens moeten verwerken. Het recht op ‘dataportabiliteit’ geldt alleen voor verwerkingen die gebeuren met geautomatiseerde processen. Bovendien moet het gaan om persoonsgegevens die met uw toestemming of op basis van een overeenkomst met u worden verwerkt. Voor het overdragen van pensioenaanspraken (waardeoverdrachten) naar een andere pensioenuitvoerder, verwijzen wij u naar het pensioenreglement en de bestaande processen tussen pensioenfondsen.6. Recht van bezwaar
U kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens die plaatsvindt op basis van gerechtvaardigd belang. Gerechtvaardigd betekent dat de verwerking van uw persoonsgegevens noodzakelijk is voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Of voor het dagelijks beheer van het pensioenfonds. Als u vindt dat in uw situatie een andere belangenafweging nodig is, dan kunt u dit aangeven bij het pensioenfonds.7. Klacht indienen
U kunt een klacht indienen over de verwerking van uw persoonsgegevens. Wilt u een klacht hierover indienen? Neem dan contact met ons op. Hoe u dat doet, leest u op de pagina Klachten en geschillen.8. Intrekken van uw toestemming
Heeft u ons toestemming gegeven om uw persoonsgegevens te verwerken? Dan kunt u deze toestemming altijd weer intrekken. U doet dat op dezelfde manier als u de toestemming hebt gegeven. Dan stoppen wij de gegevensverwerking zo snel mogelijk. -
Hebben cookies impact op mijn privacy?
De website van het pensioenfonds maakt gebruik van cookies. Een cookie is een tekstbestand dat een website op uw smartphone, tablet of laptop zet wanneer u een website bezoekt. Cookies houden uw zoekgedrag op internet bij. Er bestaan verschillende soorten cookies. Functionele cookies zijn noodzakelijke cookies om de website van het pensioenfonds goed te laten werken. Deze cookies plaatsen wij altijd en hebben geen impact op uw privacy. Voor cookies die wel van invloed zijn op uw privacy vragen wij om uw toestemming zodra u de website van het pensioenfonds voor de eerste keer bezoekt. Meer informatie over cookies vindt u in de cookieverklaring van het pensioenfonds.
-
Hebt u vragen?
Hebt u vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens? Dan kunt u contact met ons opnemen.